Η Χαϊντεραμπάντ από την Πάτρα απέχει περίπου 6.000 χλμ.! Τι σχέση έχει με την πρωτεύουσα της Αχαϊας; Ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος δίνει την απάντησης
Η Χαϊντεραμπάντ από την Πάτρα απέχει περίπου 6.000 χλμ.! Παρ’ όλα αυτά, από την περασμένη εβδομάδα η πόλη που θεωρείται ένα από τα προηγμένα τεχνολογικά κέντρα της Ινδίας έχει κάτι κοινό με την αχαϊκή πρωτεύουσα…
Ενα κατάστημα Coffee Island! Πρόκειται για το δεύτερο που ανοίγει στην Ινδία το τελευταίο δίμηνο, καθώς η εταιρεία που ξεκίνησε πριν από 25 χρόνια από ένα μικρό μαγαζάκι στην Πάτρα έχει ανοίξει πανιά διεκδικώντας την επέκτασή της στο εξωτερικό. Εξάλλου, το επιχειρηματικό «τέκνο» του Βαγγέλη Λιόλιου, του παιδιάτρου που έγινε πετυχημένος επιχειρηματίας, αλλά και ιδιοκτήτης της ΚΑΕ Προμηθέας Πατρών και πρόεδρος της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καλαθοσφαίρισης, ήδη έχει «πατήσει» σε 14 χώρες.
Χάρη σε μία αρκετή δυναμική ομάδα υπό τον κ. Κωνσταντίνο Κωνσταντινόπουλο, που ανέλαβε την προσπάθεια εξόδου από τα στενά όρια των Πατρών τότε, τα Coffee Island σήμερα διεκδικούν το προφίλ μιας ανερχόμενης ευρωπαϊκής αλυσίδας στον κόσμο. Κάτι που, όπως λέει ο κ. Κωνσταντινόπουλος, αποτελεί το επόμενο σκαλοπάτι σε μια σκάλα στην οποία ήδη έχουν γίνει αρκετά βήματα.
Η Ελλάδα και η Κύπρος πλέον μπλέκονται με την Αγγλία, τον Καναδά, την Ελβετία, τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία, την Ισπανία, την Αίγυπτο, την Ινδία, το Ιράκ, τα ΗΑΕ, αλλά και με τη Γαλλία και την Ιορδανία όπου ετοιμάζονται τα πρώτα καταστήματα. Για κάποιους ίσως ασύνδετα… για τον κόσμο του καφέ όμως όχι!
«Είκοσι πέντε χρόνια αυτή η εταιρεία είναι διαρκώς στην κίνηση! Οταν πρωτοήρθα, πριν από περίπου 15 χρόνια, βάλαμε πρώτο στόχο να φύγουμε από τα όρια της Πάτρας, όπου τότε λειτουργούσαν 10-15 καταστήματα. Μετά ανεβαίνουμε Αθήνα. Η Αθήνα όμως δεν είναι και όλη η Ελλάδα, και τότε δεν υπήρχε καμία αλυσίδα που να είναι πετυχημένη και στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα, ίσως μόνο τα Goody’s. Και βάζουμε στόχο το ακατόρθωτο, να μπορέσουμε να είμαστε πετυχημένοι και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Ετσι ξεκινήσαμε, πήγαμε Αλεξανδρούπολη, στη Φλώρινα, στην Πτολεμαΐδα, “φλερτάραμε” γύρω από τη Θεσσαλονίκη για να μπορέσουμε τελικά να παρεισφρήσουμε μέσα στην πόλη. Και τα καταφέραμε. Οπότε όταν πλέον είσαι σε πάνω από 40 πόλεις στην Ελλάδα, ε, λες, τώρα πάμε έξω!», περιγράφει ο κ. Κωνσταντινόπουλος σκιαγραφώντας μια πορεία με πολλά πάνω και κάτω. «Στην αρχή η Κύπρος και σήμερα ως την Ινδία και τον Καναδά», λέει.
Στο εξωτερικό η ανάπτυξη γίνεται κυρίως μέσω συνεργάτη που αναλαμβάνει το master franchise και μαζί με την Coffee Island προχωρούν στην ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων.

Η Ινδία: το μεγάλο στοίχημα
Η απόβαση στην Ινδία ήταν πολυετής υπόθεση. «Το πρώτο μου ταξίδι εκεί το έκανα το 2013. Τότε καταλάβαμε πόσο ανώριμοι ήμασταν ως εταιρεία για ένα τέτοιο εγχείρημα. Αλλά και η ίδια η αγορά καφέ ήταν σε πρώιμο στάδιο – κυριαρχούσε ακόμα το τσάι», λέει ο κ. Κωνσταντινόπουλος.
Η προσέγγιση δεν είναι μόνο παραγωγική, αλλά και αισθητική. «Τα καταστήματα είναι γεμάτα χρώματα, γκραφίτι, ζωντάνια. Δεν θέλουμε το τυπικό μαύρο-industrial design. Θέλουμε κάτι που όταν το βλέπει ο πελάτης να λέει “δεν το έχω ξαναδεί”. Το concept είναι απολύτως νεανικό, ανατρεπτικό και ευρωπαϊκό, αλλά ριζωμένο στον ινδικό πολιτισμό», εξηγεί.
Η διεθνής αναγνώριση ήρθε κατακόρυφα με την Ινδία. «Από την ανακοίνωση και μετά, άρχισαν να έρχονται συνεχώς αιτήματα συνεργασίας. Το Ιράκ ήταν μια τέτοια περίπτωση – συγκεκριμένα το Ερμπίλ στο Κουρδιστάν, όπου ξεκινάμε τον Ιούνιο με το πρώτο κατάστημα. Δεν το πιστεύαμε όταν το είδαμε. Τρομερή ανάπτυξη, ασφάλεια, υποδομές. Ενα νέο Ντουμπάι γεννιέται».
Η Αίγυπτος
Η επέκταση δεν σταματά στην Ασία. Στην Αίγυπτο, η Coffee Island έχει ήδη πέντε καταστήματα στην ευρύτερη περιοχή του Καΐρου, αλλά το σημαντικότερο είναι ότι διαθέτει και παραγωγική μονάδα στη χώρα, η οποία δημιουργήθηκε με τον τοπικό συνεργάτη. «Το εργοστάσιο εξυπηρετεί αποκλειστικά την αιγυπτιακή αγορά. Μας δίνει φρεσκάδα, ποιότητα, ταχύτητα – και ταυτόχρονα μας επιτρέπει να αποφύγουμε τους τελωνειακούς περιορισμούς της χώρας», εξηγεί.
Η επένδυση στην Αίγυπτο είναι, μάλιστα, πειραματική για μεγαλύτερη καθετοποίηση στο εξωτερικό: «Για εμάς είναι ένα εργαστήριο. Αν δουλέψει το μοντέλο, μπορεί να επεκταθεί και σε άλλες χώρες».
Το timing είναι ιδανικό: «Στην Αίγυπτο γίνεται σκοτωμός: χτίζεται μια ολοκαίνουρια πόλη από το μηδέν, που θα φιλοξενήσει 3.500.000 ανθρώπους. Εκεί πρέπει να είσαι. Δεν μπορείς να το αγνοήσεις».
Ευρώπη
Στην Ευρώπη, η Coffee Island ακολουθεί επιλεκτική στρατηγική. «Εχουμε τρία καταστήματα στο Λονδίνο· εκεί ξεκινήσαμε μόνοι μας. Στη Μαδρίτη δουλεύουμε με συνεργάτη και τώρα ανοίγουμε δεύτερο. Παρίσι έρχεται σιγά-σιγά. Θέλουμε να έχουμε παρουσία σε ευρωπαϊκές μητροπόλεις. Μας δίνει πρεστίζ, αναγνωρισιμότητα και σου επιτρέπει να παίξεις σε μεγαλύτερα τραπέζια», εξηγεί.
Το μοντέλο προσαρμόζεται κατά περίπτωση. «Στο Λονδίνο έχουμε άμεση εμπλοκή. Αλλού δουλεύουμε μέσω master franchise. Θέλουμε πρώτα να δοκιμάζουμε και μετά να επεκτείνουμε».
Συνεργασίες και στρατηγική στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα, ωστόσο, η βάση παραμένει σταθερή. «Η Ελλάδα είναι το 85% των εσόδων μας. Από εδώ ζούμε. Δεν μας ενδιαφέρει να γίνουμε 800 μαγαζιά. Μας ενδιαφέρει να βελτιώνουμε συνεχώς την ποιότητα», δηλώνει. Η έμφαση δίνεται στην ανανέωση, στην καινοτομία, στο καφεκοπτείο: «Το 35% του τζίρου μας προέρχεται από είδη καφεκοπτείου. Θέλουμε να είμαστε η πρώτη επιλογή για τον καφέ στο σπίτι», σημειώνει. Γι’ αυτό και η επένδυση φτάνει παντού – και στο σούπερ μάρκετ: «Είμαστε σχεδόν σε όλες τις αλυσίδες. Δεν αγοράζουμε μερίδιο, το διεκδικούμε σωστά και σταθερά». Ταυτόχρονα, η εταιρεία εισέρχεται και σε νέα κανάλια. Στη Θεσσαλονίκη, στην περιοχή της Καμάρας, εγκαινιάστηκε πρόσφατα το πρώτο concept retail & coffee convenience. «Δεν φέρνει καινούριους πελάτες, αλλά καλύπτει ανάγκες των υπαρχόντων», σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντινόπουλο. Ωστόσο, θα δοκιμαστεί, όπως λέει, και πιθανόν να επεκταθεί και σε άλλα μεγάλα καταστήματα Coffee Island, αρχικά στη Θεσσαλονίκη, που γενικά αποτελεί εμπορική τάση, και αργότερα ίσως και σε άλλες πόλεις.
Παράλληλα, η εταιρεία ανοίγει νέες κατευθύνσεις. Πέραν της προσπάθειας να εισέλθει πιο δυναμικά στην αγορά των ξενοδοχείων, σήμερα πραγματοποιείται μια συνεργασία με τα ΕΛ.ΠΕ., που ίσως ανοίξει νέους ορίζοντες για την πατρινή εταιρεία. Μία συνεργασία που ξεκινά από το flagship πρατήριο ΕΚΟ της Κηφισιάς, το οποίο τα ΕΛ.ΠΕ. έχουν ανανεώσει πλήρως εισάγοντας αρκετές καινοτομίες. «Πρόκειται για ένα καινοτόμο concept με drive-through, κορυφαίο customer experience. Είναι φρέσκο project, αλλά το βλέπουμε ως στρατηγική συνεργασία. Αν πάει καλά, μπορεί να ανοίξει δρόμο για πανελλαδική παρουσία σε πρατήρια – έναν εντελώς νέο δίαυλο διανομής και προβολής», λέει με νόημα ο κ. Κωνσταντινόπουλος.
Επενδύσεις, ανάπτυξη και προκλήσεις
Η εταιρεία έχει επενδύσει ήδη πάνω από 3,5 εκατ. ευρώ για νέες συσκευαστικές μονάδες και τεχνολογίες στο εργοστάσιό της. «Ανανεώσαμε σχεδόν όλο το κωδικολόγιό μας – όχι μόνο με νέα προϊόντα, αλλά και με νέες premium συσκευασίες. Θέλουμε να ανταγωνιζόμαστε τους καλύτερους, και στον φρέντο και στο ράφι».
Το 2024, οι πωλήσεις κυμάνθηκαν στα 37 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα και περίπου 45 εκατ. ευρώ συνολικά για τον όμιλο. Στόχος για φέτος: τα 40 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα και 48 εκατ. ευρώ στον όμιλο. «Οχι πληθωριστικά. Οργανικά», υπογραμμίζει. Οπως λέει, ο στόχος μπορεί να επιτευχθεί. «Η φετινή χρονιά ξεκίνησε νευρικά, όμως από το Πάσχα και μετά βλέπουμε ανάκαμψη».
Με 210 εργαζόμενους στο κεντρικό σχήμα και πάνω από 3.500 στο οικοσύστημα, η Coffee Island δείχνει ότι η ελληνική επιχειρηματικότητα μπορεί να έχει παγκόσμια ορμή.
«Αυτό που με έχει συγκλονίσει περισσότερο στα 15 χρόνια μου στην εταιρεία είναι η αποδοχή του κόσμου. Το να έρχεται ένας επενδυτής από την Ινδία και να λέει: “Θέλω να επενδύσω σε εσένα”. Αυτή η αναγνώριση είναι για μένα το πιο σπουδαίο πράγμα», καταλήγει ο κ. Κωνσταντινόπουλος.